Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Monday, October 25, 2010

ANAK TITIWANGSA

(KERIS MAS)

Berikut adalah antara petikan cerita yang terdapat dalam novel Anak Titiwangsa:-

<<<Hati saya serasa hancur. Terasa-rasa hendak menagis pula dibuatnya. Mak Limah terus juga memeluk saya seperti tidak hendak dilepas-lepaskannya. Tangisannya makin panjang. Macam-macam disebutnya tentang Karim dan saya dan juga tentang Usup. Saya belum pernah mengalami keadaan seperti itu. Lama dia memeluk saya sambil menangis dan bertanya di mana Karim. Usup terpegun di kerusinya, hairan dan terharu. Tangannya memegang hidungnya.

     "Sudah Limah." Terdengar suara Pak Nordin amat perlahan. Dia memegang bahu Mak Limah. Dipimpinnya balik ke belakang. "Pergilah baring. Badan engkau tu belum kuat. Anak kita ada. Jangan susah. Nanti aku tanya pada Sudin.">>>

<<<"Macam mana engkau ni Sudin. Nak jadi wartawan tak kenal orang. Engkau ingat engkau sudah jadi macam Encik Samad, ya? Encik Samad dulu kenal semua orang, tau. Orang kerja ofis ni tak usah cakaplah. Semua kawannya. Dia tahu di mana dia orang tinggal. Susah senang dia ambil berat. Sekarang pun engkau tengok dia masih berkawan dengan semua orang. Peon, drebar semua dia buat kawan. Engkau tahu, manusia ini semua ada gunanya kepada kita. Engkau ada gunanya pada aku, aku ada gunanya kepada engkau. Orang miskin ada gunanya kepada orang kaya, orang kaya ada gunanya kepada orang miskin. Orang pandai ada gunanya kepada orang bodoh, orang bodoh ada gunanya kepada orang cerdik.">>>

<<<"Engkau memang bergeligalah, Malik," kata saya. Fikirannya itu memang bagus. Munasabah betul. Mengapa saya tak terfikir dari mula lagi.?
        "Sudah. Jangan nak angkat-angkat," katanya.>>>

                                                                                                                   Anak Titiwangsa
                                                                                 Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1967

Nota: Untuk Cerita Novel Penuh, Dapatkan Buku Keris Mas

No comments:

Post a Comment