Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Monday, October 25, 2010

MEREKA TIDAK MENGERTI

(KERIS MAS)

    Bill seorang 'expatriate', telah pergi ke lapangan terbang untuk menyambut menteri pulang daripada cuti di Pulau Pinang. Ketika di situ, Bill memerhatikan bahawa ramai pegawai di situ tidak begitu menghormatinya. Dia berasa hairan mengapa pegawai-pegawai itu tidak memperdulikan sia walaupun dia seorang pegawai Inggeris. Bill, sebagai setiausaha, menjalankan tugasnya untuk memastikan bahawa kontrak-kontrak perniagaan dijalankan oleh pihaknya iaitu pegawai Inggeris. Dia juga bertanggungjawab unutk menjaga menteri itu sehingga menghadiahkan pemandunya, Amat untuk menteri tersebut.

   Setibanya menteri di rumah, fail-fail mengenai projek terkini dikumpulkan menteri tersebut untuk mensyuarat penting di pejabat. Menteri telah meneliti laporan Bill yang tidak lengkap dan sekadar menunjuk-nunjuk sahaja. Menteri mengagak ada yang tidak kena pada laporan itu. Di pejabat pula, Bill membuat persiapan untuk mensyuarat tersebut. Akhirnya, menteri telah memberikan projek itu kepada orang tempatan iaitu Kassim. Khidmat Bill tidak diperlukan lagi. Bill kecewa dengan keputusan itu kerana berpendapat yang orang tempatan tidak layak menjalankan projek itu. Mereka masih memerlukan orang seperti dirinya dan kawan kerjayanya iaitu Bob.

    Bill dan Bob membincangkan isu itu dan jelas bahawa mereka memandang rendah terhadap orang tempatan. Bill mengatakan rakyat tempatan tidak mengerti pentingnya ada pegawai Inggeris dalam membantu membina negara. Bill menganggap orang tempatan tidak berkebolehan dan tidak mahir dalam mengurus projek besar seperti itu. Namun Bob percaya yang mereka patut belajar mengerti perasaan dan cara hidup masyarakat tempatan. Bob menambah bahawa rakyat tempatan perlu diberikan peluang unutk berdikari kerana ini tanah air mereka. Bill tetap tidak setuju dengan pandangan Bob itu.


    Di akhir cerita, Bill berjumpa dengan Amat, bekas pemandunya. Diceritakan kepada Bill yang menteri itu tidak suka dipanggil 'Tuan' seperti yang dikehendaki Bill dahulu. Menteri juga tidak suka dilayan seperti 'orang putih'. Bill mula sedar yang apa dikatakan Bob itu memanglah benar. Maka, dia percaya yang orang Melayu lebih mengerti tentang perasaan dan cara hidup mereka.


                                                                                       Dewan Bahasa, Oktober 1959


Nota: Untuk Cerita Penuh, Dapatkan Buku Keris Mas

No comments:

Post a Comment