Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Monday, October 25, 2010

SAUDAGAR BESAR DARI KUALA LUMPUR

(Keris Mas)

   Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur mengisahkan tentang liku–liku kehidupan Encik Muhammad dalam menjalankan perniagaannya. En.Muhammad merupakan salah seorang dari pengarah sebuah firma perdagangan yang terkenal di Kuala Lumpur dan berkongsi dengan En. Tan serta Tan Sri Syed Aris. Encik Muhammad seorang yang bercita-cita besar dan telah membuka sebuah Ladang Orkid yang diuruskan oleh isterinya Cik Tipah dan merancang untuk membuka sebuah kawasan perlombongan di Lembah Tualang. Antara kampung terlibat ialah kampungnya sendiri iaitu Kampung Pulai.


  Encik Muhammad menghadapi masalah dan rintangan dalam memajukan Lembah Tualang sebagai kawasan perlombongan. Beliau terpaksa membeli tanah orang kampung dan memindahkan mereka ke kawasan tanah rancangan felda. Pada masa yang sama masyarakat memandang serong terhadapnya setelah tersebar khabar angin mengatakan rancangannya memajukan Jeram Medang sebagai pusat maksiat.




    Rahim, anak Encik Muhammad yang belajar di luar negara turut menentang cadangan bapanya dan menganggap sebagai seorang pemeras, tamak dan zalim. Bagi mendapatkan sokongan anaknya, En. Muhamamad cuba merapatkan Mahani anak Tan Sri Syed Aris dan akhirnya mereka berkahwin. En. Muhammad Yusof, Wakil rakyat Lembah Tualang telah membantu Encik Muhammad menyelesaikan masalah penempatan penduduk Kampung Pulau ke Tanah Rancangan Felda.

    Masalah Encik Muhamad masih belum selesai apabila rancangannya turut diganggu oleh Lebai Maarup salah seorang penduduk di Kampung Pulai. Lebai Maarup merupakan seorang anak muda yang mempunyai tanah di situ dan tidak mahu menjualkan tanahnya, sebaliknya ingin mewakafkanya. Rahim anaknya berjaya memujuk ayahnya supaya bersetuju dengan cadangan Lebai Maarup dan sebagai pertukaran, Rahim bersetuju menjadi pengurus syarikat perlombongan bapanya.


    Berikut adalah antara petikan cerita yang terdapat dalam Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur:-


<<<Maharani masuk pejabat dengan fikiran dan perasaan yang agak letih. Seminggu bercuti dan berhujung minggu di pedalaman memang  memberikan kesegaran pada tubuh badan. Tetapi seminggu melayani saat-saat pemikiran tentang peranannya sebagai seorang isteri kepada orang muda yang berkeras kepala dengan ayahnya, telah menimbulkan keletihan fikiran dan perasaan. Tetapi surat penting itu telah dikirimkan kepada Rahim. Panjang suratnya itu. Cerita majlis pertunangan, kisah cincin yang kini tersarung di jari, dan akhir sekali yang terpenting, kisah pujukan-pujukan yang lunak daripada seluruh anggota keluarga terutama daripada Encik Muhammad, Cik Puan Tipah dan ayahnya sendiri.>>>


<<<"Nampaknya saudagar besar dari Kuala Lumpur ini memang hendak menjahanamkan kita."Dia terdengar bisikan seorang muda berjubah dan berserban kepada beberapa orang di kelilingnya. Dan dia teringat pula akan pertanyaan pemuda berjubah itu waktu dia selesai membuat pengumuman:
     "Benarkah syarikat tuan akan mendirikan hotel peranginan di Jeram Medang?">>>


<<<Sudin dan Sani diberi arahan untuk berkerja keras dalam dua hari itu untuk memperoleh kesan perjumpaan tersebut daripada orang Kampung Pulai. Mereka khususnya mesti mendapat maklumat tentang reaksi orang kampung terhadap hujah-hujah yang dikemukakan oleh Jamaludin dan orang muda berjubah itu. Apa penerimaan orang kampung terhadap jawapan dan penerangan yang diberikan oleh Encik Muhammad.>>>
                                                                         Saudagar Besar dari Kuala Lumpur.
                                                                                   Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1987

Nota: Untuk Novel Penuh, Dapatkan Buku Keris Mas

No comments:

Post a Comment