Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Saturday, October 23, 2010

PENGENALAN

CERPEN MELAYU



    Cerita pendek atau cerpen adalah suatu bentuk prosa naratif fiktif. Cerita pendek cenderung padat dan langsung pada tujuannya dibandingkan karya-karya fiksi yang lebih panjang, seperti novella (dalam pengertian moden) dan novel. Cerita-cerita pendek biasanya menggunakan  teknik-teknik sastera seperti tokoh, plot, tema,dan  bahasa  secara lebih luas dibandingkan dengan fiksi yang lebih panjang. Ceritanya biasa terdapat dalam berbagai jenis.

    Cerita pendek berasal dari anekdot, sebuah situasi yang digambarkan singkat dengan cepat tiba pada tujuannya, dengan parallel pada tradisi penceritaan lisan. Dengan munculnya novel yang realistis, cerita pendek berkembang sebagai sebuah miniatur, dengan contoh-contoh dalam cerita-cerita karya E.T.A. Hoffmann dan Anton Chekhov. Sebenarnya, tidak ada rumusan yang sebenar mengenai apa itu cerpen. Golongan sasterawan memiliki rumusan yang tidak sama Antara satu sama lain. Contohnya  H.B. Jassin –Sang Paus Sastera Indonesia- menyatakan bahawa cerita pendek harus memiliki bahagian perkenalan, pertikaian, dan penyelesaian. A. Bakar Hamid pula dalam tulisan “Pengertian Cerpen” berpendapat bahawa yang disebut cerita pendek itu harus dilihat dari segi kuantiti iaitu berapa banyaknya perkataan yang dipakai: antara 500-20.000 kata, adanya satu plot, adanya satu watak, dan adanya satu kesan.  

    Aoh. KH, mendefinisikan bahawa cerpen adalah salah satu ragam fiksi atau cerita rekaan yang sering disebut kisahan prosa pendek. Dan masih banyak sasterawan yang merumuskan definisi cerpen. Rumusan-rumusan tersebut tidak sama persis, juga tidak saling bertentangan satu sama lain. Hampir semuanya bersetuju  bahawa cerita pendek atau yang biasanya  dipanggil cerpen adalah cerita rekaan yang pendek.

No comments:

Post a Comment