Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Monday, October 25, 2010

SUMBANGAN

(KERIS MAS)

Keris Mas dalam dunia kesusasteraan telah banyak memberikan sumbangannya. Sememangnya sumbangan beliau dalam dunia kesusasteraan tidak dapat disangkal lagi. Beliau telah memberikan sumbangan dalam memperjuangkan gagasan "Seni untuk Masyarakat" dan merupakan pendokong kuat fahaman tersebut. Keris Mas juga turut memberikan suntikan isi dan halatuju kepada perjuangan angkatan ini. Penekanan utama yang diberikan kepada Keris Mas adalah kepada mesej yang hendak disampaikan kepada pembaca. Sebagai contoh dalam cerpen beliau 'Pemimpin Kecil dari Kuala Semantan' dan 'Kejadian di dalam Estet' membawa persoalan nasionalisme - perjuangan menuntut kemerdekaan Hassan seorang pemimpin kecil lari ke kota Singapura apabila darurat bermula untuk melepaskan diri dari di tanggkap oleh pihak Inggeris. Apabila di Singapura Hassan tidak lagi meneruskan kegiataan politiknya.

    Oleh yang demikian, kita dapat melihat bahawa Keris Mas bersungguh-sungguh memberi sumbangan dalam memperjuangkan gagasan 'Seni untuk Masyarakat' kerana beliau adalah seorang ahli dan tokoh terpenting dalam Angkatan Sasterawan 50 atau ASAS 50 yang dikemudi oleh beliau. Semasa di Dewan Bahasa dan Pustaka, cita-cita Keris Mas untuk memberikan seluruh perhatian kepada perkembangan sastera Melayu telah terhasil dengan tertubuhnya Bahagian Perkembangan Sastera pada tahun 1971 yang kemudiannya diperbesarkan menjadi Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera mulai tahun 1976. Selain itu, Keris Mas juga telah memberi sumbangan besar yang telah diusahakannya iaitu memesatkan lagi pengeluaran majalah Mastika yang pada ketika itu kurang mendapat sambutan dalam kalangan pembaca.

       Sumbangan Keris Mas memang banyak dalam dunia kesusasteraan ini yang dilihat telah berkembang merentasi masa serta mengalami perubahan dari masa ke semasa mengikit perubahan globalisasi. Penghasilan kira-kira 60 buah karya cerpen oleh Keris Mas dilihat menjadi penyumbang kepada perkembangan sastera dengan mengemukakan pelbagai persoalan, daripada soal percintaan, kepincangan masyarakat, perjuangan kebangsaan, kisah darurat hinggalah kepada persoalan-persoalan sosial-politik sesudah merdeka. Selain itu, terdapat beberapa buah cerpen Keris Mas telah diterjemah ke dalam bahasa lain seperti Cina, Korea, Inggeris, dan Rusia. Penterjemahan ini membolehkan ahli sasterawan negara lain memahami dan menghayati karya yang dihasilkan oleh masyarakat Melayu. Karya-karya yang dihasilkan oleh Keris Mas mampu menghidupakan imaginasi pembaca dan menjadi kunci kepada kejayaannya. Keris Mas juga telah memberikan sumbangan dalam pelbagai aspek yang menjadi pencetus idea serta perkembangan sastera di negara ini, dan beliau merupakan antara tokoh yang paling banyak berjasa dalam dunia kesusasteraan dan dikenang sehingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment