Anaroxsia Cantik:

Blog ini dirangka bagi memenuhi kreteria kerja khusus subjek JEEA2309 - Cerpen Melayu. Kreteria yang diberikan adalah memilih seorang tokoh dan menghuraikan berkenaan biodata, sumbangan, dan karya-karya yang dihasilkan oleh tokoh tersebut.

Monday, October 25, 2010

PAHLAWAN RIMBA MALAYA

(KERIS MAS)

Berikut adalah antara petikan cerita yang terdapat dalam novel Pahlawan Rimba Malaya:-

<<<Besoknya pagi-pagi benar Jefri telah keluar pula membimbit satu bungkusan kecil dalam tangannya. Tiada lama antara dia telah berada dalam sebuah bas menuju ke Batu Caves. Keadaan yang sunyi di sekeliling bukit batu yang tinggi-tinggi terjal itu menukar perasaan orang dari bandar-bandar besar yang datang ke situ. Dahulu tempat itu masyhur menjadi tempat makan angin, melihat keajaiban alam yang aneh-aneh. Di sebelah muka bukit itu yang menghadap ke jalan raya dibuat orang tangga batu yang indah, beratus-beratus anak tangga tingginya. Di puncak anak tangga itu ternganga sebuah gua yang besar, ajaib dan mengagumkan bentuknya. Itulah yang disebut Batu Caves atau gua batu.>>>

<<<Dalam beberapa hari yang akhir ini Jefri jarang benar kelihatan. Kawan-kawannya sekampung bertanya-tanya sama sendiri akan perihal anak muda itu. Sejak dia tertangkap dahulu telah lain benar pekertinya. Dia telah berhenti menjadi guru dan khabarnya telah mengambil sebidang tanah hutan untuk memulakan hidup berhuma secara kampung. Orang-orang kampung suka melihat perubahannya itu. Tetapi dia telah menjadi pendiam benar, tidak rajin bergaul dan berbual-bual perkara yang tidak perlu. Yang sebenarnya dengan diam-diam dia terus bekerja, bekerja tidak berhenti-henti untuk kepentingan pasukannya. Perintah-perintah ketua yang harus dilaksanakannya amat banyak dan berat. Semuanya mesti siap sebelum 27 hari bulan. Demikianlah pada malam 26 hari bulan, seperti biasa kira-kira pukul satu dia telah hadir di rumah wakil ketuanya.>>>

<<<Setelah berdiam diri sejurus, Jefri lalu menambah kata lagi, "Tidakkah saya akan turut dalam upacara selamat tahun baru itu? Saya ingin berjuang, encik."
        "Itu sudah diputuskan oleh ketua bahawa engkau buat sementara boleh mengambil rehat dan yang akan memimpin upacara itu ialah aku sendiri, akan tetapi jika langkahku ketahuan atau aku menerima itu?"
         "Buat saya sentiasa saja sedia memikul apa jua perintah."
         "Nah, itu dia, kita telah siap sedia.">>>

                                                                                         Pahlawan Rimba Malaya,
                                                                                                            Kota Bahru: Pustaka Permai, 1946

Nota: Untuk Cerita Novel Penuh, Dapatkan Buku Keris Mas

No comments:

Post a Comment